Thursday, December 29, 2011

LOOK FOR DA FUTURE


what is your ambition?
atau dalam erti kata lain...
APAKAH CITA-CITA KAMU?

do you know, what?
akue asyik tertanya-tanya ape cita2 akue yg sbenar ek?
ibu, adik, makcik, pakcik, kawan, cikgu
kadang-kadang ade tanye jugak
"dah besar nak jd ape kak?" 
asal tibe soalan tu jek akue garu kepala yg tak berapa gatal nie
hhhmm... betul jugak tuh
akue masih tak tahu lagi apa cita-cita akue
apelah...
dah besar panjang, smpai sekolah menengah pun
masih taktahu cita-cita sendiri

sometimes,
bile akue asyik tukar cita-cita setiap tahun
*yelah biasanyakan budak-budak mmg mcm tu suke tukar2
seolah-olah akue merasakan
i don't have any confidents with my ownself

bile cerita pasal impian, cita-cita dan kerjaya
ada yang nak jadi chef, doktor, cikgu
and blaa...blaa... *mcm2 laa
akue selalu sangat berangan nak jadi
interior designer
this is because, dulu2 akue suka sangat menonton
rancangan yg ada *ERIC LEONG tu...
DEKO IDAMAN kann...?
haa... ye laa kot. rasenye betol.
this TVshow is my favourite since sekolah rendah :DD
each time i watch this TVshow, 
akue selalu berangan nak decorate rumah sendiri
*berimaginasi tinggi :)

sometimes,
terfikir jugak nak jadi cikgu
mcm best jek
teringin juga nak jadi 
seorang guru cemerlang yg cemerlang 
dalam mendidik para pelajar cemerlang
sehingga cemerlang dalam pelajaran.
hahah! :DD
baru laa dapat banyak awards nnti...
lagipun, pada gurulah ada kerlip-kerlip cahaya kebajikan
dalam setiap nilai yang mereka ajarkan
and the most important thing,
guru wajib dimuliakan kerana mereka ialah
insan mulia dan tinggi kedudukannya.

sekali-sekala
terfikir juga nak jadi macam
ustazah Siti NorBahyah
seorang pendakwah muslimah dan penceramah bebas
yang berdedikasi lagi berwibawa
cara dia berinteraksi, berdakwah, dan berkata-kata
sangat berhikmah dan berkesan
dia sangat komited dlm bidang pendakhwahan
secara profesional.

hhmmm.. jadi, itulah akue.
masih belum pasti dengan kerjaya sendiri utk masa hadapan
maybe i need a little bit more time
to think carefully about my future
tapi itulah, kadang-kadang
terasa nak jadi interior designer,
 tp takut tak sesuai dan tak kreatif sangat
nak jadi cikgu,
maybe itu pilihan terakhir
nak jadi seorang pendakwah atau pakar motivasi
risau diri ini kurang ilmu dan tidak petah berbicara
and laslty,
ibu ada cakap,
"jadilah doktor kak. nanti kalau ibu sakit, ada doktor kat rumah"
maybe tak salah jugak kalau akue jd doktor

tak kisah laa apa-apa pun.
i'll try my best to choose the best for my future life.
INSYAALLAH...






No comments:

Post a Comment