Tuesday, December 4, 2012

Let The Faith Fate Us Better

with the name of Allah
the most gracious and the most merciful.
assalamualaikum. wmt. wbt.
" it may be you hate something, when it is good for you. and it may be you love something, when it is bad for you. Allah knows and you do not know. " 
that's true. actually, walau berapa lama kita hidup kat dunia ni, belum tentu kita dah kenal siapa diri kita sebenarnya. seriously. cube fikir. seronok bila dapat jumpe segala hikmah yang berlaku dalam setiap dugaan yang menimpa kita. siapa setuju? saya suka mencari hikmah untuk setiap dugaan yang Allah beri. that's why we call Him, Maha Bijaksana. walau macam mana kita merancang hidup kita, Dia adalah sebaik2 perancang. Dia lagi bijaksana, sentiasa tahu apa yang terbaik untuk kita. sebab tu turunnya ayat 216, dalam surah al-baqarah uh. faham betul2. sepanjang saya hidup 16 tahun dekat dunia ni, banyak yang saya belajar. dan saya yakin masih banyak lagi yang belum saya belajar. just wait and see. Allah dah aturkan untuk kita semua. dalam dugaan, perkataan sabar memang mudah sekadar disebut. tapi cuba kita rasa, tahap mane lah sangat kesabaran kita uh? perkataan sabar tu pun kadang2 kita perlu belajar lagi, sebab ia tak semudah yang disangka. Alhamdulillah, saya sedar dan betul2 dapat rasa yang Allah tu memang Maha Bijaksana. kalau sekadar kita lafaz, "Allah Maha Bijaksana" tapi kita tak rasa, tak seronok. kalau kita dapat betul2 rasa, dan ambil iktibar dgn setiap yang kita alami, secara tak langsung kita rasa kemanisan hubungan kita dengan Allah. insyaallah... ingin saya berkongsi juga, satu tips yang saya percaya, memang betul dapat sedarkan diri kita dari leka dengan permainan dunia. sentiasalah ingat mati. bukan ingat macam mana kita akan mati, atau bila kita akan mati. tapi cuba bayangkan (walaupun sukar dibayang oleh kita, mungkin juga takkan terbayang oleh kita) apakah akan terjadi dalam alam kubur nanti? itu baru di alam kubur, belum di padang mahsyar lagi. adakah sudah kita bersiap sedia untuk dihisab Allah nanti? persoalkan diri kita sendiri. seriously, bila saya fikirkan semua itu, buat saya takut sangat. maka, dalam sehari-hari mari kita koreksi diri, perbaiki diri, muhasabah diri dan seumpama dgnnya agar kita sedar siapa diri kita. layakkah kita menghadap Allah nanti? persiapkan diri kita untuk menjadi yang terbaik di mataNya. so, let the faith fate us better. jangan pernah melawan takdir jika ia terbaik untuk kita. jika tidak, kelak kita akan menyesal. renung-renungkan ea :)


introspeksi iman hari ini :D

No comments:

Post a Comment